Kyselin tänään oppilailta, mitä he toivovat joululahjaksi. Sain kuulla luettelon, jossa mainittiin sanat miniläppäri, jääkiekkovarusteet ja iPad. Sitten eräs oppilas kysyi minulta, että mitä sinä ope toivot. Olin hetken aikaa hiljaa ja sanoin, että en mitään. Sitten pieni ihminen sanoi minulle, että sehän on ihan tyhmää, jos ei toivo mitään, että kai sinä sentään jotain haluat. Sanoin, että tottakai haluankin paljon kaikkea, mutta ne ovat sellaisia juttuja, joita ei voi pyytää tai saada joululahjaksi ja että olemme sopineet monien kanssa, ettemme enää jaa lahjoja, kun kaikilla on kaikkea. Tuo riitti tyydyttämään oppilaiden uteliaisuuden. En olisi halunnut selittää heille, että ihan oikeasti toivon maailmanrauhaa! Juu, tiedän, etten ole missikisoissa ja toivomukseni kuulostaa kliseiseltä, mutta toivoisin, että maailmassa ei olisi niin hirvittävästi kärsimystä, pelkoa, sotia, nälkää, kidutusta, epäoikeudenmukaisuutta, puutetta ja ympäristökatastrofeja. Nuo kaikki asiat aiheuttavat globaalin ahdistuksen ja voimattomuuden tunteen, kun en voi tehdä asioille mitään. Jos minulla olisi valtaa, niin lopettaisin sodat heti, jakaisin maailman ruokavarat tasaisesti ja määräisin hirmuiset sakot pienimmistäkin ympäristörikoksista kuten roskaamisesta. Mutta eihän minulla mitättömällä ihmisellä tuollaista valtaa ole eikä sitä ole kenelläkään muullakaan.

Minulla on kova halu pelastaa maailma, mutta olen tajunnut, että en ehkä pysty sitä tekemään. Pieniä asioita sen sijaan voin tehdä: huolehtia ympäristöstäni, tehdä ekologisia valintoja ja vaikkapa laittaa raha-avustuksen sitä tarvitseville. Olen joka joulu laittanut rahaa erilaisiin hyväntekeväisyyskohteisiin ja nythän minulla on siihen reilusti varaakin, kun en törsää lahjoihin. Jotkut voivat nähdä hyväntekeväisyyden anekauppana, mutta mielestäni se ei ole sitä. Vai mitä sanotte, jos neljällätoista eurolla saa 100 poliorokotetta, jotka voivat pelastaa yhtä monen ihmishengen. Muuten, ne ihmishenget siellä kaukana Afriikassa eivät ole yhtään sen vähäarvoisempia kuin meidänkään! Kuten tämän luukun laulussakin lauletaan:"  Greatest gift they'll get this year is life"  , niin elämä on kallisarvoisin lahja, mitä meillä on.

Toivon todella, että lahjoittaisit joulurahoistasi edes pienen summan johonkin hyväntekeväisyyskohteeseen, kotimaahan tai ulkomaille. Mutta jos ajatus ei innosta, niin ole kuitenkin kiitollinen. Minulla on tänään erityisen ihana syy olla kiitollinen ja olenkin joka välissä lähettänyt kiitokseni maailmankaikkeudelle - kiitos, kiitos, kiitos!  Muista sinäkin olla kiitollinen elämästäsi ja kaikesta hyvästä, mitä sinulla on.  Ole kiitollinen siitä, että saat viettää yltäkylläisen joulun ja että sinulla on kaikki hyvin. Tai jos koet, että asiasi eivät ole hyvin, niin ovat ne ainakin paremmin kuin niillä  kuudellatoistatuhannella lapsella, jotka kuolevat nälkään yhden päivän aikana. Ei viitsitä valittaa pikkuasioista, jooko?

http://www.youtube.com/watch?v=w5cX_ncZLls