Nykyisin kaikki on rasistista, seksististä, syrjivää, loukkavaa tai muuten vain paheksuttavaa. Enää ei varmaan edes ole olemassa asiaa, joka ei jotakuta loukkaisi ja aina saakin olla varpaillaan, ettei vaan loukkaa ketään. Kohta sitä on niin arka, ettei uskalla sanoa tai tehdä yhtään mitään. Kaikki sellainenkin, mitä aiemmin on pidetty naiivina tai viattomana, alkaa saada omituisia ja kieroutuneita merkityksiä. Joulupukki on pedofiili, tontut ovat tirkisteljöitä ja tiernapojatkin ovat härskejä ja perverssejä. (Minä en noita sitten keksinyt, vaan olen useista eri lähteistä " tiedot"  poiminut).

En ole koskaan ajatellut Tiernapoikia rasistiseksi tai väkivaltaiseksi, mutta Tiernapojat edustavat kuulemma kaikkea pahaa. Heil, Tiernapojat ovat Saatanasta! Niinkö? Minulle Tiernapojat ovat tärkeä, suomalainen jouluperinne (vaikka sen juuret ovatkin Keski-Euroopassa). Tiernapoikien laulut nostavat lapsuusjoulujen muistoja mieleen ja herättävät joulufiiliksen. Tulen varmaan dementoituneena mummonakin muistamaan tiernapoikien sanat, niin syvälle ne ovat juurtuneet. Toivon, että vielä jonain päivänä saisin esittää tiernapoikia, mutta yhden naisen orkesterilla se voi olla vähän hankalaa.

Ala-asteen joulujuhlan tiernapoikien esittäjät valittiin huolella ja he olivat koulun kunnioitettua kermaa. Voi sitä ylpeyden päivää, kun minä pääsin murjaanien kuninkaaksi ja naamaani sudittiin ruskeaa väriä ja sain päähäni pahvista taitellun, kiiltopaperilla päällystetyn kruunun. Kävimme laulamassa kaupungin palolaitoksella ja voi jumpe sitä jännitystä! Kajautin komeasti: " Hoo jos minä olen musta..."  ja lausuin vuorosanani reippaasti. Oli tärkeää, että sanottiin " styranki"  , " murijaanien"  ja " polovillensa"   ihan oikeaoppisesti. Minulle tuo " polovillensa"  oli tuttu muoto, mutta pienen eteläkarjalaisen kylän lapsukaiset eivät olleet aiemmin niin omituista sanaa kuulletkaan. Sitten kun muutimme Savonmualle, niin siellä ei oltu kuultu koko tiernapojista tai jos oltiinkiin, niin ei sitä pidetty kovin isona juttuna. Ala-asteen kuudennen luokan joulujuhla uudessa koulussa olikin ihan mälsä, kun siellä ei esitetty tiernapoikia. Joulunäytelmän raidalliseen aamutakkiin pukeutunut Joosef ei ollut mitään Herodekseen verrattuna!

Olisi kiva tietää, esitetäänkö tiernapoikia koulussa, jossa ala-asteeni viisi ensimmäistä luokkaa kävin. Kai tiernapojat  kohta kielletään rasistisena, kun siinä musta mies joutuu polvistumaan valkoisen eteen ja tarina on liian kammoittava ja väkivaltainen. Minä en vaan osaa ajatella tiernapojista mitään ikävää. Pitäähän maailmassa olla joitain asioita, joita ei lähdetä avaamaan, purkamaan ja analysoimaan. Jouluperinteet olisi hyvä pitää tällaisina asioina.

Tiernapojista on useita versioita ja taas kerran, perinteiseen tapaan ennen joulua kuulin äidiltäni, että oululaisten tiernapoikien (Jamppa Tuominen, Matti Esko, Ami Jaara & Esko Ruonala) versio on paras. Kakkosena äitini pitää tämän päivän luukusta paljastuvaa esitystä, joka on minun mielestäni tiernapoikaesitysten kunkku:

 

;feature=related