Tänään on taas aika muistaa äitejä. Korteilla, kukilla, kakulla - kuka milläkin perheen äitiä lahjookin. Lehdet ovat männä viikolla pursunneet lahjaideoita ja mielestäni on entistä enemmän mainostettu kaikkea juuri äideille. Eräällä suurella kosmetiikkafirmallakin on oma hieno kaupanpäällispakkaus vain äideille. Sen saa jos ostaa kolme tuotetta. Äidit saavat alennusta matkoista, ravintolat houkuttelevat perheitä syömään tarjoamalla äidille aterian puoleen hintaan tai jopa ilmaiseksi. Voisin jopa harmitella sitä, että en ole äiti, koska jos olisin, niin saisin lahjoja ja olisin yhden päivän ajan huomion keskipiste. Mutta äitienpäivä ja lahjojen saaminen ei ole riittävä syy ruveta lastentekohommiin, varsinkin kun minulla on ainakin kaksikymmentä syytä olla hankkimatta lapsia.

Jos mainosten perusteella voisi päätellä, luulisi että äitienpäivän suosituimpia lahjoja ovat korut, hemmotteluhoidot ja kaikki ihana. Mutta mitä äidit todellisuudessa saavat? Kun mies jälleen kerran tuskastuneena koettaa miettiä lahjaa niin mitähän hän sitten keksii? eikä se lahja ole niin helppo juttu varsinkin kun pitäisi olla mielikuvitusta ostaa lahjoja monta kertaa vuodessa: hääpäivänä, syntymäpäivänä, jouluna ja jonain muuna merkkipäivänä jos on tarpeen. Ja miten moni mies päätyykään kodinkoneeseen! Juu, ostetaan äidille tehosekoitin tai leivänpaahdin tai pesukone tai tiskikone. Jos minä olisin äiti ja mieheni toisi minulle jonkin vastaavan kodinkoneen äitienpäivälahjaksi, linkaisisin sekä koneen että miehen pihalle alta aikayksikön. Miettisin, että näkeekö mieheni minut pelkkänä keittiöorjana. Ehkä suklaansulatuskoneen voisin juuri ja juuri huolia tai jonkin pienen paristoilla toimivan laitteen, mutta en mitään, mikä muistuttaisi minua arjen töistä. Sen sijaan kihartitmet ja kähertimet, korut (mielellään timantteja kiitos), hemmotteluhoidot, kosmetiikka ja hajuvedet tai jokin ihana huivi (mielellään Chanelin)olisi minulla passeli äitienpäivälahja. Sitten jaksaisin taas seuraavan vuoden ajan pakertaa äitinä. Tai ehkä seuraavan syntymäpäivään asti...

Minusta on mukavaa muistaa äitejä äitienpäivänä, sillä äidit ovat aivan erityisiä ihmisiä. Minulla ei ole omia isovanhempia elossa ja siksi mieheni molemmat mummot ovat minulle tärkeitä. Heitä aion muistaa tänään ja samoin omaa äitiäni ja anoppiani. Minulla ei ole heille mitään hienoja lahjoja, mutta niiden sijaan kerron kuinka paljon heistä välitän ja kuinka tärkeitä he ovat minulle.